A lézerdetektor és
radarérzékelő legális – de a lézerblokkoló nem! Tény, hogy korábban mindent
tiltottak, ám mára már változott a szabályozás.
Hat évvel ezelőtt, 2012.
szeptember 1-én lépett életbe az új törvényi szabályozás, amely kimondja:
“Tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni,
valamint az ellenőrzés eredményét befolyásolni, ide nem értve az ellenőrzést előre jelző eszközök használatát.”
A kiemelt részen van a
hangsúly: a lézerdetektor használatát tehát igenis engedélyezi a KRESZ, de a
lézerblokkolóét továbbra is tiltja. Nyilván ennek technikai okai vannak. A
balesetek esetleges számának növekedésén felül biztos, hogy sok bevételtől esne
el a rendőrség, ha a lézerblokkolót is engedné.
Az ezredforduló utána
nagyon sokan vettek lézerdetektort és blokkolót, amelyek hatékonysága az
elkövetkezendő egy évtizedben igen nagymértékben növekedett. Aztán amikor erre
rájöttek a közutak őrei, jogszabályba foglalták a radarok és blokkolók
tiltását.
Ezt követően pár év
távlatában sokkal humánusabb módszereket kezdett a rendőrség alkalmazni a
közúti közlekedés ellenőrzését illetően. Ahogy megjelentek azok az
alkalmazások, amik már tudják jelezni – például közösségi bejelentéssel – a
traffipaxok helyét, a rendőrség is egyre kevésbé titkolta a traffipaxok jelenlétét.
A másik ok annak
felismerése volt, hogy ha tudják bizonyos helyeken, hogy van mérés, az autósok
eleve igyekeznek a sebességhatáron belül maradni, ami – bár csökkenti a
büntetésekből származó bevételt – alapvetően megteszi a hatását: az autósok betartják
a KRESZ előírásait!
A törvényalkotók úgy
döntöttek tehát, hogy a KRESZ-be foglalva visszaadják a lézerdetektorok
használati engedélyét. Viszont blokkolni továbbra se szabad!
Mostanában igen fejlett
érzékelős műszereket vásárolhatunk kifejezetten olcsón. A készülékek közül
választhatunk szélvédőre rögzíthetőt, rendszámtábla keretébe szereltet vagy lökhárító
mögé beépíthetőt. De hogyan működik a lézerblokkoló?
A klasszikus traffipaxok FAMA,
SCS vagy ARH lézerrel mérik be a közeledő autó sebességét és ezt a
lézerfrekvenciát érzékeli a lézerdetektor. A radardetektorok viszont egyszerűen
azokat a rádióhullámokat érzékelik, amelyeket a sebességmérő eszközök
természetesen bocsátanak ki a működésük közben.
Fontos, hogy a radardetektorok minél több frekvenciát legyenek képesek
érzékelni!
Régebben az is számított
sokszor a lebukásnál, hogy a kamera milyen távolságból kezdett rögzíteni,
milyen szögben látott rá az útra, mennyire látszódott a rendszámtábla stb.
Manapság annyi könnyedség
jut számunkra, hogy az új autópálya kamerák felszerelésével mi is tudjuk, hogy
hol található sebességmérő kamera. A jelenleg kapható detektorok között igen
nagy különbségek vannak árban, viszont szinte mindegyik lézer és radardetektor
is egyben!