Barion Pixel
Legális a lézerdetektor Magyarországon? 2012 óta igen!

Legális a lézerdetektor Magyarországon? 2012 óta igen!

Posted By: Traffipax Published: 2018. 04. 26. Times Read: 624 Comments: 0

A lézerdetektor és radarérzékelő legális – de a lézerblokkoló nem! Tény, hogy korábban mindent tiltottak, ám mára már változott a szabályozás.

Hat évvel ezelőtt, 2012. szeptember 1-én lépett életbe az új törvényi szabályozás, amely kimondja: “Tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni, valamint az ellenőrzés eredményét befolyásolni, ide nem értve az ellenőrzést előre jelző eszközök használatát.”

A kiemelt részen van a hangsúly: a lézerdetektor használatát tehát igenis engedélyezi a KRESZ, de a lézerblokkolóét továbbra is tiltja. Nyilván ennek technikai okai vannak. A balesetek esetleges számának növekedésén felül biztos, hogy sok bevételtől esne el a rendőrség, ha a lézerblokkolót is engedné.

Az ezredforduló utána nagyon sokan vettek lézerdetektort és blokkolót, amelyek hatékonysága az elkövetkezendő egy évtizedben igen nagymértékben növekedett. Aztán amikor erre rájöttek a közutak őrei, jogszabályba foglalták a radarok és blokkolók tiltását.

Ezt követően pár év távlatában sokkal humánusabb módszereket kezdett a rendőrség alkalmazni a közúti közlekedés ellenőrzését illetően. Ahogy megjelentek azok az alkalmazások, amik már tudják jelezni – például közösségi bejelentéssel – a traffipaxok helyét, a rendőrség is egyre kevésbé titkolta a traffipaxok jelenlétét.

A másik ok annak felismerése volt, hogy ha tudják bizonyos helyeken, hogy van mérés, az autósok eleve igyekeznek a sebességhatáron belül maradni, ami – bár csökkenti a büntetésekből származó bevételt – alapvetően megteszi a hatását: az autósok betartják a KRESZ előírásait!

A törvényalkotók úgy döntöttek tehát, hogy a KRESZ-be foglalva visszaadják a lézerdetektorok használati engedélyét. Viszont blokkolni továbbra se szabad!

Mostanában igen fejlett érzékelős műszereket vásárolhatunk kifejezetten olcsón. A készülékek közül választhatunk szélvédőre rögzíthetőt, rendszámtábla keretébe szereltet vagy lökhárító mögé beépíthetőt. De hogyan működik a lézerblokkoló?

A klasszikus traffipaxok FAMA, SCS vagy ARH lézerrel mérik be a közeledő autó sebességét és ezt a lézerfrekvenciát érzékeli a lézerdetektor. A radardetektorok viszont egyszerűen azokat a rádióhullámokat érzékelik, amelyeket a sebességmérő eszközök természetesen bocsátanak ki a működésük közben.  Fontos, hogy a radardetektorok minél több frekvenciát legyenek képesek érzékelni!

  • X-sáv: 10.525 GHz ± 25 MHz
  • K-sáv: 24.150 GHz ± 100 MHz
  • Ka-sáv: 34.700 GHz ± 1300 MHz
  • Ku-sáv: 13.450 GHz ± 25 MHz
  • Lézer: 904 nm, 33 MHz sávszélesség

Régebben az is számított sokszor a lebukásnál, hogy a kamera milyen távolságból kezdett rögzíteni, milyen szögben látott rá az útra, mennyire látszódott a rendszámtábla stb.

Manapság annyi könnyedség jut számunkra, hogy az új autópálya kamerák felszerelésével mi is tudjuk, hogy hol található sebességmérő kamera. A jelenleg kapható detektorok között igen nagy különbségek vannak árban, viszont szinte mindegyik lézer és radardetektor is egyben!