Hírek

Mi az a xenon trafó, és miért fontos az autók fényszóróiban?

Az autógyártók az elmúlt évtizedekben számos világításrendszert fejlesztettek ki annak érdekében, hogy az emberek éjszaka is megfelelő látási körülmények között, azaz biztonságosan tudjanak közlekedni.

A hagyományos halogén világítás így ma már egyre inkább háttérbe szorul, és helyette a legtöbb autó xenon lámpával van felszerelve, ami a meghibásodás és a javítás tekintetében egy egészen másfajta megközelítést igényel.

Míg ugyanis a halogén rendszer esetében általában csak az izzó kiégése okozhatott problémát, addig a xenon alapú megoldásoknál az izzó mellett a gyújtótekercs és a trafó is meghibásodhat.

Hogy mi az a xenon trafó és milyen jelek utalhatnak arra, hogy gond van vele? Szakmai cikkünkben többek között erre a kérdésre is válaszoltunk egy általános xenon-gyorstalpaló mellett.

A xenon izzók működési elve 

A xenon izzók alapja a magas intenzitású kisülésben keresendő, hiszen ezek az izzók csak bizonyos frekvenciatartományban tudnak fényt sugározni. Ez biztosítja számukra azt a sajátos színhőmérsékletet és teljesítményt, amit halogén technológiával meg sem lehet közelíteni.

A xenonlámpák működésének lényege, hogy 80-100 V körüli váltakozó feszültség mellett a xenon gáz és a halogén só reakcióba lép egymással, azaz gázkisülés jön létre, ami hatalmas fényjelenséggel jár.

Hogy ez a folyamat tartósan fenntartható legyen, megfelelő teljesítményt és gyújtóimpulzust kell biztosítani az izzók számára. Itt jönnek a képbe a rendszer olyan elemei, mint a xenon trafó, amely frekvenciaszabályozó elektronikaként gondoskodik a megfelelő gázkisülésről.

A xenon izzók jellemzően egy xenon gázzal töltött üveggömbből, valamint két elektródából állnak össze. Ha a trafó megfelelően működik, akkor a két elektróda között feszültség keletkezik, ami reakcióba hozza a xenon gázt, ezzel pedig egy úgynevezett önfenntartó gázkisülés jön létre.

 

Milyen jelenségek utalhatnak a xenon trafó hibájára? 

Amint az a fentiekből kiderült, a xenon trafó megfelelő működése rendkívül fontos ahhoz, hogy a xenon izzó világítson. Amennyiben a lámpával problémák tapasztalhatók, sokan gondolnak az izzó meghibásodására, holott sok esetben inkább a trafó okoz gondot a rendszerben.

Lássuk a leggyakoribb jelenségeket, amelyek a xenon trafó hibájára utalhatnak:

Párásodó lámpa, amit rövidesen üzemzavar követ

A xenon trafó hiba egyik leggyakoribb tünete, amikor az addig gond nélkül működő lámpa bizonyos időközönként, sokszor rendszeresen bepárásodik, majd azt egyik napról a másikra üzemzavar követi, vagyis az izzók egyáltalán nem világítanak.

Ezt a jelenséget sok esetben a trafó beázása váltja ki, mert a legtöbb autógyártó a lámpa aljára vagy olyan helyre szereli ezt az alkatrészt, ahol könnyen érheti nedvesség. Szerencsére a xenon trafót nem kell párban cserélni, kivéve akkor, ha mindkettő meghibásodott.

Izzócsere után jelentkező üzemzavar

Alapvetően ritka eset, de mivel előfordulhat, ezért meg kell említenünk a xenon trafó kapcsán az izzócsere után bekövetkező üzemzavart. Jellemzően az új izzó beszerelését követően 1-4 héttel következik be és a tulajdonosok azt tapasztalják, hogy az autó lámpája egyáltalán nem világít.

Az eset hátterében lehet puszta véletlen egybeesés, de a legtöbbször inkább az váltja ki, hogy nem megfelelő minőségű izzó került a lámpába és a gyújtótekercs egyszerűen tönkretette a xenon trafót.

Gyakori eset, ha valaki a xenon lámpa felújításán akar spórolni, de végül még nagyobb költségekbe veri magát, hiszen ilyenkor érdemes az izzót is megfelelő minőségűre cserélni.

Itt hangsúlyoznánk, hogy nem az utángyártott izzókkal van probléma, mert azok között is találni jó minőségű típusokat, azonban nem feltétlenül a legolcsóbb kategóriában.

Cégünk például kizárólag olyan izzókat forgalmaz, amelyek verhetetlen ár-érték aránnyal rendelkeznek, a jelenlegi kínálatból pedig már több ezer darabot értékesítettünk a vásárlók legnagyobb megelégedésére.

Vibrál és idő előtt kialszik az izzó

Szintén tipikus xenon trafó hibára utaló jelenség, amikor az autó lámpája minden előjel nélkül vibrálni kezd, idő előtt kialszik, majd miután napokig fennállnak ezek a problémák, az izzó végül teljesen kialszik.

Az ilyen esetek szintén nem az izzó problémájára utalnak, sokkal inkább a xenon trafóra. Egyes típusai ugyanis nem bírják túl jól a gyakori kapcsolgatást, amitől egyszerűen túlmelegednek és meghibásodnak.

Bár a xenon trafó hibája elméletben javítható, a gyakorlatban azonban alig van hazánkban olyan műszerész, aki ilyen beavatkozást végez, ezért a leginkább költséghatékony megoldás az, ha a fenti tünetek tapasztalásakor cseréljük a komplett alkatrészt.

A Traffipaxbolt.hu webshopjában található xenon trafók például kivétel nélkül teljesen új, gyárilag ellenőrzött utángyártott alkatrészek, amelyek garanciával rendelkeznek, megvásárlásuk tehát semmilyen kockázatot nem rejt magában.

A trafón kívül milyen elemei hibásodhatnak meg egy xenon rendszernek?

Amint azt fentebb is említettük már, a xenon trafó mellett a kérdéses rendszeren belül könnyedén tönkre tud menni még az izzó és a gyújtótekercs is. Mindkettő nagyon jellegzetes tünetekkel jár.

Az izzó meghibásodásakor jellemző, hogy a xenon lámpa fénye rózsaszínes vagy narancsos árnyalatot vesz fel, az autó fénye vibrál, bizonyos időközönként kialszik, esetleg a lámpa fényereje – az egyik oldalon, esetleg mindkettőn – legyengül.

A régóta használt izzók mellett gyakori, hogy újak is produkálhatnak hibát. Ha azok csak rövid ideig működnek, majd lekapcsolnak, akkor a legtöbbször a trafó és az izzó közötti kompatibilitási problémák léptek fel.

A gyújtótekercs hibája ennél is jellegzetesebb tünetekkel jár. Általános, hogy a még hideg izzót azonnal felkapcsolja, a bemelegedett izzót viszont nem. Ezen felül előfordulhat, hogy hidegebb időben jól működik, de melegben már nem vagy fordítva.

 

Milyen előnyei vannak a xenon világításnak a hagyományos halogén rendszerhez képest?

Bár több a meghibásodási lehetőség, a xenon világítás óriási népszerűségnek örvend az autósok körében, hiszen éjszaka sokkal jobb látási viszonyok között lehet autózni az ilyen rendszerekkel. 

Míg ugyanis a halogén izzók általában mindössze 1000 Lumenes fényerővel világítanak, addig egy xenon izzó teljesítménye ennek a háromszorosa is lehet. Ha a rendszer jól működik, akkor a xenon izzók élettartama is sokkal nagyobb, sőt a fogyasztás szempontjából egyaránt utóbbiak javára dől a mérleg nyelve.

Ezen felül a xenon világítás egy exkluzív, prémium jelleget ad az autónak, éjszakai vezetésnél pedig sokkal kevésbé fárasztja a szemet, miközben a rázkódásra sem érzékeny, sőt a xenon trafó miatt kiküszöbölhető a fényerő állandó ingadozása is, ami halogén rendszereknél nagyon gyakori például alapjáraton és terhelés alatt.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük