A tolatóradar éppen olyan hasznos találmány, mint a GPS.
Habár többségünk kiválóan vezet (ki mondana mást baráti körben?), a tolatás
közben szerzett kisebb sérülések, apró horpadások a lökhárítón a legjobbakkal
is előfordulnak. Az sem ritka, hogy sikerül meghúzni az autó oldalát a
„semmiből ott termett” akadályokkal.
A tolatóradar tehát legfeljebb akkor tűnhet feleslegesnek,
ha valaki minden körülmények között tökéletesen látja, érzékeli, mi van az
autója holtterében.
Aki viszont inkább biztosra menne, vagy sokat kell szűk
helyen lavíroznia, az korábban csak reménykedhetett, hogy valaha lesz olyan
luxusautója, ahol széria felszerelés a tolatóradar.
Mindennapi „luxus” az
átlagos pénztárcára szabva
Eljött azonban az idő, amikor szó szerint bárkinek lehet
„fillérekből” beépített tolatóradarja, színes LCD kijelzővel. Jogosan merül fel
a kérdés, hogy hova kerül az autóban, hiszen gyárilag nem alakítottak ki neki
helyet.
Az ügyes mérnökök azonban abból építkeznek, ami van – így a
legtöbb esetben a belső tükörben kap helyet a tolatóradar kijelzője. A radar
hatótávolsága többnyire az ideális 0,3-2 méter közötti távolságot fedi le,
jellemzően négy szenzorral.
Az ára sem borsos egy ilyen parkolósegédnek, a rendszert
akár mi magunk is beszerelhetjük a járművünkbe, vagy egy szerelőre bízhatjuk –
az összköltség még ekkor sem éri el egy sérült karosszériaelem cseréjét vagy
festését. Ezért is kiváló beruházás például ez a
visszapillantóba épített, színes LCD-s tolatóradar!
Tolatás közben a tolatóradar a tükörbe épített kijelzőjén visszajelző
csíkokkal ad információt az érzékelt tárgyakról, és mellette pityegést
hallhatunk, ami aszerint gyorsul, ahogy egyre közelebb kerülünk valamihez,
például a mögöttünk parkoló autóhoz.
Mi is a különbség a
tolatókamera és a tolatóradar között?
A két eszköz célja ugyanaz: segíteni a sofőrt a parkolásban,
egyszersmind biztonságosabbá tenni a tolatást. Az eltérés a megvalósítás
módjában van.
A tolatóradar sokkal biztonságosabban érzékeli a szenzorai
révén, hogy egy élőlény vagy egy tereptárgy található az autó mögött, viszont a
szenzorok jellege miatt ennél többre nem képes. Az LCD kijelzőn is azt jelzi,
hogy mekkora távolságra érzékel dolgokat.
A tolatókamera ezzel szemben vizuális információt ad, azaz
ténylegesen láthatjuk az autónk szemszögéből a mögöttünk lévő teret. Azonban
nem képes felismerni a látványt és távolságot se tud érzékelni.
Az ideális megoldás tehát az, ha a két rendszert
ötvözzük, és mindkettő beépítésre kerül. Ha viszont választanunk kell a
tolatóradar és a tolatókamera között, akkor talán érdemesebb a radart
beszerezni, mert az minden időjárási körülmény közepette is megbízhatóan
működik.